Jutellaanpa hetki takseista. Olen saanut vammaispalveluiden kuljetuspalvelun mun näkövamman vuoksi. Tottakai tämä helpotti ja vapautti liikkumistani harrastuksiin, kauppoihin ja vaikka minne minne matkat ylttää. Oon myös kuullut kommentteja kuinka kiva olisi jos olisi taksipalvelu. Onhan se kiva. Se vapauttaa, mutta samalla se rajoittaa. Mulle on myönnetty 18 matkaa, eli se on yhdeksään reissua kuukaudessa ja ne kaikki menee siinä kun kuljen tallille ja Helmiä vien lääkäriin. Joka kuukausi pitää miettiä mihin matkat käyttää, mihin pääsee ja mihin sitten ei pääse. Kaiken lisäksi vapaa-ajan matkoja ei voi käyttää esim sairaalaan menoon. Joten ne tietenkin pitää sumplia erikseen. Että ei tämä nyt niin hohdokasta ole.
Kun taksit oli lähden aluetaksilta, niin kaikki sujui kohdallani oikein hyvin. Taksit oli ajoissa, löysivät perille ja tilaus ei hävinnyt bittiavaruuteen. Matkan hinta oli 3.30 tallille ja hinnat nousi kilometrien mukaan.
Keväällä meillä vaihtui välityskeskus. Mulla oli siinä muun muassa muutto ja töiden keskeytyminen sekä korona oli päässyt jylläämmään, (Jyllää vieläkin) joten ei huvittanut käyttää taksia. Kevät ja valoa oli jo pitkällä joten päätin pyöräillä esim tallille, jonne eniten taksimatkoja käytän.
Kesä meni ja syksy saapui. Tuli taas se tilanne, että taksia aloin tilaamaan. Uuden välityskeskukseen myötä ollut lähes jokaisella matkalla ongelma. Kuskit tulee myöhässä, koska saavat (mun) matkasta niin myöhää ilmoituksen, kuskeilla ei ole paikkakuntatietoa, usein ollut tilanne, että kuski on ajanut kotini ohi ja tien päässä etsinyt pihaa. Tämän ongelman olen ratkaissut sillä että tilausvaiheessa olen sanonut että kotini (katuosoite) ensimmäinen piha oikealla. Mutta muuten kuskien eksymisiin en voi vaikuttaa. Kerran jopa kuski ei löytänyt kotiini, vaikka taksikuskin äiti asuu samassa osoitteissa kanssani. Ihmettelen vain, että miten ei osoitetta tunnistanut. Viimeisimpänä vielä sattui se, että tein lähtöä Helmin kanssa eläinlääkäristä ja tilasin taksin tekstiviestillä. (Kuten yleensä, jos ei ole tiedossa jo ensimmäistä matkaa tilanteessanihan pääsen kotiin lähtemään.) Laitoin siihen lähtöajan. Kun lähtöajasta oli kulunut puolituntia ja tilauksesta tunti. Soitin keskukseen ja kysyin, että missäköhän mun taksi viipyy? Onko se käynyt täällä vai milloin tulee? Sain vastauksen, että mun tilaus oli KADONNUT. Ei muuta kuin siinä sitten uusi tilaus menemään ja pian taksi olikin kohteessa ja kotimatka alkoi. Yhden käden sormilla voi laskea onnistuneet matkat (meno-paluu). Niitä on niin vähän ettei edes ole mieleen jäänyt.
Tällä hetkellä on vaikea nähdä tässä tilanteessa juuri mitään positiivista. Ainoastaan se, että kun välityskeskus vaihtui, myös hinnat halpeni.
Uskon että kyse usein on siitä, että on tottunut asioiden hoituvat tietyllä tavalla tai mutkattomasti. Se on aivan ymmärrettävää. Itse käytän taksipalveluita suhteellisen säännöllisesti, onneksi tähän saakka ei ole ollut mitään ongelmia. Aion käyttää niitä jatkossakin. Toivottavasti sinunkin kokemuksesi ovat jatkossa parempia.
VastaaPoista