5.9.2021

VIIKKO 35: VALOKUVAUSTA EPÄMUKAVUUSALUEELLA

Maanantaina koulupäivä alkoi luovan kirjoittamisen tunnilla. Ensimmäinen tehtävä oli semmoinen, että piti esitellä suullisesti itsensä ja seuraavaksi kirjoittaen esitellä itsensä. Mulla niissä oli ero, suullisesti esittelin itseni lyhyesti, mutta kirjoittaen sain kerrottua enemmän itsestäni, toisaalta sen kirjoitetun esittelyn ääneen lukeminen oli jännittävämpää.
 Pikku tauon jälkeen piti kirjoittaa esittely fiktiivisessä hahmosta. Sen sai halutessaan lukea ääneen. Siinä mulla kävi niin että kun aikaa oli kirjoittamiselle 10 minuuttia, niin mietin sen 10 - 15 minuuttia ja kun kirjoitusasua päättyi, kirjoitin 1,5 a4 paperin täyteen. Juttelimme Myös luovuudesta.

Iltapäivällä oli kuvankäsittelykurssin ensimmäinen oppitunti. Se oli mulle ongelmallinen ja haasteellinen, kun oma koneen ei toiminut, yritimme saada näyttöjaon koneeseeni, mutta se epäonnistui. Tämä näyttöjako siksi, koska en näe taululle. Tunnilla oli hankalaa seurata opetusta ja kurssi ei oikein päässyt alkuun.
Tiistaina aamupäivällä kävimme tilojen varausasioita läpi sekä perehdyimme omiin sekä koulun kameroihin. Voimme siis varata esim luokkahuoneen omaan käyttöön illalla tai viikonloppuna. Aamupäivän tunnilla mulla oli puhelimessa samat materiaalit, kuin taululla muille näkyvillä. Siitä oli tosi iso apu kun pystyi seurata omalla puhelimella, eikä tarvinut pelkän  kuulon varassa olla. Mä siis saan näkövamman vuoksi teoriamateriaalit linkkinä sähköpostiin tai whatsappiin. Saimme myös ohjeeksi tulostaa koulun tulostimella jonkin kuvan.
Saimme koululta repun, heijastimen, viikon ja kynän. 

Iltapäivällä meillä oli värisommittelutunti. Tällä tunnilla piirrettiin paperille erilaisia kuvioita ja sen kuvion sisään pisteitä ja viivoja. Kuvioista ei saanut tulla mitään aihetta, kuten esimerkiksi näyttää päältä. Lopputunnista opettajalle piti kirjoittaa kirje mitä toivoo kurssilta.
 Koulun päätyttyä tulostin WhatsAppista kuvan ja siinä tuli opittua miten monella tapaa yksi tulostin voi toimia ja varmistaa asioita. Ensin kuva tulostui kahdessa osassa mutta sain lopulta kuvan oikein tulostettua.
Keskiviikkona aamupäivällä katsottiin omien kameroiden eri asetuksia miten ne toimii eri tilanteissa. Iltapäivällä lähdettiin kuvaamaan ulos. Oltiin koulun läheisyydessä. Kuvausteemana oli valot ja varjot. Tässäkin kuvaustilanteessa huomasin, että ensimmäisen vartin aikana, en oikein inspiroitunut kuvaamaan katua, rakennuksia, kaupunkia jne, mutta pikku hiljaa pääsin vauhtiin ja kuvia alkoi tulla. Loppua kohden kamerasta väheni akku ja lopulta vilkkui punaisella, mutta niin vain akku kesti koko iltapäivän.

Torstaina aamupäivällä taas lähdettiin uloa kuvaamaan. Tällä kertaa tietystä kohdasta piti kävellä minuutin ajan eteenpäin ja pysähtyä paikalleen minuutin kävelyn jälkeen. Siinä sitten piti kuvata 20 minuutin ajan. Olin itse puutaloalueella ja se oli aika kivaa seutua kuvata, vaikka siinäkin piti hetken herätellä itseäni.
Torstain iltapäivällä sitten katsottiin edellispäivän kuvia ja juteltiin havaintoja niistä. Oli mielenkiintoista huomata, että vaikka kaikki olimme samalla kadulla kuvaamassa bongasimme erilaisia asioita kameroihin, mutta myös samoja kuvauskohteita oli. Kun mun kuvia katsottiin, niin samalla puheeksi nousi mun heikkonäköisyys. Ja opettaja vähän kertoi, että kun en näe kauas, niin mun kohdalla kysymykset toisinaan saattaa tälläisiä tilanteissa poiketa hieman. Esimerkiksi tällä kertaa opettaja kysyi multa että: huomasinko ihmisiä  kuvatessa, kun kuvaan oli päätynyt ihmisiä. Ihan loppupäivästä kahvitauolla jälkeen, meillä oli vielä teoriaa valotuksesta: aukosta isoa ja suljinaikaa.
Koulupäivän päätteeksi lähdin Lajti Fringe Festiwal taidenäyttelyyn.
(* taideverhomaalaus: Janne Blanco) 
Perjantai oli jännä päivä! Rakensimme luokkaan Camera odscura jutun. Luokkahuoneen pimennettiin, niin pimeäksi kun saatiin, mutta jätettiin yksi aukko josta pääsi valoa huoneeseen, tämä aukon valo rakensi ulkona näkyvän maiseman kuvauskankaalle tai pahville, mitä milloinkin kokeiltiin. Se oli mielenkiintoista. Tätä jäin tutkimaan vielä koulun päätyttyä kaverini kanssa.
Lauantaina oli vielä vapaaehtoinen koulupäivä. Olimme lähes kaikki paikalla, vain kaksi puuttui ja mukana oli myös yksi opiskelija joka aloittaa meidän kanssa opiskelun parin viikon päästä. Olimme Lahden torin alueella kuvaamassa Lahti Fringe Festiwal tapahtumassa, meidän koulun teatteriopiskelijoita, kun heillä oli katuteatteriesityksiä. Esitykset oli hauskoja, monipuolisia ja vaihtelevia. Jossain kohtaa joku oli kommentoinut, että onhan täällä paljon kuvaajia, no onhan täällä valokuvaamassa kokonainen valokuvauksen luokka vastasi opettaja. 😃 Tämä oli kanssa mielenkiintoinen päivä. Paljon tuli kuvattua, monen tunnin aikana, kun olin torilla 10.-15 välisenä aikana. Alkuun keskellä vilkasta toria kuvaaminen oli outoa ja ahdistavaa, mutta kun uppoutua tilanteeseen niin se kuvaaminen muuttui mukavaksi puuhaksi. Esitysten ja kuvaamisen välissä toki käytiin syömässä sushia. Voin myöhemmin jakaa kuvia, kun saan semmoisen 1000 kuvaa käytyä läpi.

Sain myös lainaksi kameraani luupin, jota yleensä käytetään videokuvauksessa. Luuppi on suurennuslinssi. Se oli aika kätevä, huomasin että se kyllä tarkensi kivasti. Siinä vain ei ollut mangeettikiinnitystä joten luupin käyttö oli hieman kömpelöä, mutta kotona kuvia katsoessa se hyödynsi mua hyvin, kun näin kuvat vielä paremmin.

Viikon aikana mun kuvaustilanteissa toistui sama kaava. Oli outoa, kummallista ja häiritsevää kuvata kadulla, missä meni ihmisiä enemmän ja vähemmän. Katuvalokuvaus on vierasta, koska tähän asti olen tottunut kuvaamaan eläimiä, hevosia ja kaneja pääsääntöisesti. Tässä nyt kehittämisen kohde, että katuvalokuvaus ei tuntuisi enää vaikealta. Tuon lauantain tapahtumakuvausta pystyi osittain verrata ratsastuskuvaukseen, samaa siinä oli nopeat liikkeet ja tapahtumat, koko ajan piti seurata mitä tapahtuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

-Kommentoithan asiallisesti.
-Positiivinen ja rakentava palaute on sallittua ja toivottua!
-Kamerana toimii Canon PowerShop SX430 IS
-Kuvat muokkaan puhelimella Aviary-sovelluksella.